Predaj kávy široká nabídka kávy z celého světa

Káva a ekológia – ako si vychutnať obľúbený nápoj s čistejším svedomím

1. Pestovanie kávy: tieň alebo monokultúra?

Tradičné pestovanie v tieni

Historicky sa kávovník pestoval v tieni vysokých stromov, v pestrých agro-lesných systémoch:

stromy chránili pôdu pred eróziou,

zvyšovali schopnosť krajiny zadržiavať vodu,

poskytovali útočisko vtákom a ďalším živočíchom,

káva dozrievala pomalšie a často mala komplexnejšiu chuť.

Takéto tzv. shade-grown plantáže sú ekologicky šetrnejšie a zároveň často produkujú kvalitnejšiu výberovú kávu.

Slnečné monokultúry

S rastúcim dopytom po lacnej káve sa rozšírilo pestovanie v plnoslnečných monokultúrach:

masívne odlesňovanie kvôli novým plantážam,

vyššia náchylnosť na škodcov a choroby,

väčšia spotreba chemikálií (pesticídy, herbicídy, umelé hnojivá),

zvýšené riziko erózie a degradácie pôdy.

Krátkodobo to znamená vyššie výnosy, dlhodobo však poškodenú krajinu a tlak na drobných farmárov, ktorí musia držať nízke ceny.

2. Voda, chemikálie a pôda – skryté náklady šálky kávy

Spotreba vody

Na jeden šálok kávy pripadajú (v rámci tzv. „vodnej stopy“) stovky litrov vody, ak započítame celé pestovanie a spracovanie. Najväčšia záťaž vzniká:

pri zavlažovaní v suchších oblastiach,

pri mokrom spracovaní (washed coffee), kde sa používa veľké množstvo vody na odstránenie dužiny.

Moderné farmy investujú do:

efektívnejších zavlažovacích systémov,

recyklácie procesnej vody,

čistenia odpadových vôd po spracovaní čerešní.

Práve tieto informácie má zmysel ako e-shop alebo pražiareň zviditeľniť v popise kávy.

Pesticídy a herbicídy

Nekontrolované používanie chémie na plantážach môže:

znečisťovať pôdu a vodné zdroje,

ohrozovať zdravie farmárov,

ničiť biodiverzitu v okolí.

Káva označená ako BIO / Organic zvyčajne znamená obmedzenie alebo zákaz syntetických pesticídov a hnojív. Nerieši všetko, ale je to jasný krok smerom k šetrnejšiemu poľnohospodárstvu.

3. Fairtrade, BIO a ďalšie certifikácie – majú význam?

Na obaloch kávy a v e-shopoch sa často stretáme s logami ako:

BIO / Organic,

Fairtrade,

Rainforest Alliance,

prípadne ďalšie lokálne alebo súkromné certifikácie.

Z ekologického hľadiska signalizujú:

BIO – obmedzené používanie syntetických pesticídov a hnojív, dôraz na zdravú pôdu,

Fairtrade – okrem sociálneho rozmeru (spravodlivejšie výkupné ceny, podpora komunít) aj základné environmentálne štandardy,

Rainforest Alliance – ochranu lesov, vody, pôdy a biodiverzity.

Certifikácie nie sú dokonalé, ale pre bežného zákazníka predstavujú rýchlu orientáciu, a pre značku sú signálom, že udržateľnosť berie vážne.

4. Praženie a uhlíková stopa kávy

Doprava

Káva sa pestuje v tzv. „coffee belt“ – tropickom pásme okolo rovníka. Zrná musia precestovať:

z farmy do spracovateľskej stanice,

z vnútrozemia do exportného prístavu,

loďou do Európy,

kamiónmi do pražiarní, skladov a obchodov.

Najväčší podiel emisií má spravidla námorná preprava, ktorá je síce efektívna na tonu tovaru, ale pri globálnom objeme kávy ide o významnú záťaž.

Praženie

Praženie je energeticky náročný proces. Udržateľnejšie pražiarne:

používajú moderné, úspornejšie pražičky,

využívajú rekuperáciu tepla,

pracujú s obnoviteľnými zdrojmi energie alebo aspoň kompenzujú emisie.

Pre kaviarne a e-shopy je veľké plus spolupracovať s pražiarňami, ktoré dokážu transparentne komunikovať svoj prístup k energiám a ekológii.

5. Obaly, kelímky a odpad – to, čo vidí zákazník

Najviditeľnejšou ekologickou stopou sú obaly od kávy a kelímky na kávu so sebou.

Obaly na kávu

Ideálny obal by mal spájať:

ochranu čerstvosti (pred kyslíkom, svetlom aj vlhkosťou),

čo najmenšie množstvo materiálu,

možnosť recyklácie alebo opätovného použitia.

Praktické kroky:

používanie monomateriálov, ktoré sa ľahšie recyklujú (napr. čistý plast bez hliníkovej vrstvy),

väčšie balenia pre stálych zákazníkov (menej obalového odpadu na 1 kg kávy),

v kamenných predajniach doplňovanie do znovupoužiteľných nádob.

Jednorazové kelímky

„Káva so sebou“ je veľkým ekologickým problémom:

papierové kelímky sú často zvnútra potiahnuté plastom,

kombinácia materiálov sťažuje recykláciu,

plastové viečka, miešadlá a vrchnáky končia často v prírode.

Možné riešenia:

motivovať zákazníkov, aby nosili vlastný termohrnček,

ponúkať zálohované poháre alebo kelímky na vratný systém,

používať plne recyklovateľné alebo kompostovateľné kelímky (a reálne ich tak aj triediť).

6. Kapsule, pody a ekologická rovnováha

Kapsulové systémy sú často vnímané ako čisté zlo pre prírodu. Realita je zložitejšia:

Výhody:

veľmi presné dávkovanie → minimum plytvania kávou,

stabilná kvalita → menej zlej kávy, ktorá skončí vylialá v dreze.

Nevýhody:

veľké množstvo obalového materiálu na jednu porciu,

komplikovaná recyklácia – kombinácia plastu, hliníka a zvyškov kávy.

Ekologickejší kompromis:

používať kapsule z recyklovateľného hliníka alebo kompostovateľných materiálov,

zapojiť sa do systémov zberu a spätného odberu kapsúl,

tam, kde je to možné, prejsť na zrnovú alebo mletú kávu namiesto kapsúl.

7. Čo môže spraviť e-shop, kaviareň a čo môže spraviť zákazník

Krok zo strany e-shopu / pražiarne / kaviarne

zaradiť do ponuky a zvýhodňovať udržateľnejšie kávy – BIO, Fairtrade, Rainforest Alliance, shade-grown, výberové kávy od menších farmárov,

transparentne komunikovať pôvod kávy, farmárov a pražiareň,

minimalizovať zbytočné balenie – rozumne zvoliť veľkosť krabíc a výplne,

motivovať k nákupu väčších balení pre stálych zákazníkov,

ponúknuť zľavu pri použití vlastného hrnčeka na kávu so sebou.

Krok zo strany zákazníka

vyberať si kávu s jasne uvedeným pôvodom a certifikáciou,

preferovať kávu do porcelánu / skla pred jednorazovým kelímkom,

nosiť si vlastný hrnček na kávu so sebou,

správne triediť obaly od kávy, kapsúl a kartónov,

neplytvať – mlieť len toľko kávy, koľko reálne vypijem.

Pri tisícoch šálok mesačne v jednej kaviarni a tisícoch zákazníkov e-shopu sa z malých krokov stáva veľký environmentálny rozdiel.

8. Káva, ekológia a marketing – ako sa vyhnúť greenwashingu

Udržateľnosť je dnes aj silná marketingová téma. Dôležité je, aby bola komunikácia:

konkrétna (čísla, certifikácie, konkrétne projekty),

overiteľná (odkazy na pražiarne, farmy, programy),

úprimná (žiadne prázdne slogany bez obsahu).

Namiesto všeobecnej vety „naša káva je šetrná k prírode“ je lepšie uviesť:

„naša hlavná espresso zmes je BIO a Rainforest Alliance“,

„X % našich káv pochádza z menších fariem pestujúcich kávu v tieni stromov“,

„používame monomateriálové obaly, ktoré možno triediť do plastu“.

Zákazník rozdiel spozná a dôvera v značku vzrastie.

Záver – káva a ekológia môžu ísť ruka v ruke

Káva sama osebe nie je nepriateľom prírody. Rozhodujúci je spôsob, akým ju pestujeme, spracovávame, balíme a pijeme.

Ak sa zameriame na:

šetrnejšie pestovanie (tieň, BIO, menšie farmy),

zodpovedné praženie a efektívnejšiu dopravu,

ekologickejšie obaly a obmedzenie jednorazových kelímkov,

vzdelávanie zákazníkov a úprimnú, konkrétnu komunikáciu,

môže sa šálka kávy stať nielen potešením, ale aj súčasťou udržateľnejšieho životného štýlu. A práve týmto smerom sa svet kávy už dnes posúva – od plantáže až po domáci kávovar.