Káva ako komodita: prečo sledovať burzu
Káva je obchodovateľná komodita na svetových burzách – arabika predovšetkým na ICE v New Yorku, robusta na ICE/LIFFE v Londýne. Výsledná cena, ktorú platia pražiarne a dovozcovia, sa odvíja od:
aktuálnej burzovej ceny (v USD za libru),
kurzu USD / EUR / CZK,
kvality konkrétnej kávy (diferencie – príplatky/zrážky),
nákladov na dopravu, poistenie a spracovanie.
V posledných rokoch zažila arabika aj robusta výrazné cenové výkyvy, keď sa ceny viackrát dostali na viacročné či takmer rekordné úrovne vplyvom počasia a problémov v najväčších producentských krajinách. Výsledkom je trend: káva na burze dlhodobo nie je lacná – a to sa premieta až k finálnemu zákazníkovi.
Podnebie a počasie: najväčší „nepriateľ“ stabilnej ceny
Suchá a mrazy v Brazílii
Brazília je najväčší producent kávy na svete. Ak sa v tejto krajine niečo nepodarí, pocíti to celý svet. Plantáže v posledných rokoch zasiahli:
dlhotrvajúce suchá,
nezvyčajné mrazy, ktoré poškodili kríky arabiky,
výkyvy počasia súvisiace s javmi El Niño / La Niña, ktoré rozhádzali obvyklé zrážkové cykly.
Poškodené kávovníky nedávajú ďalšie roky plnú úrodu a ponuka arabiky sa zmenšuje. Menšia ponuka + stabilný alebo rastúci dopyt = vyššia cena.
Škodcovia a choroby kávovníka
Klimatické zmeny prinášajú aj väčší tlak škodcov a chorôb, napríklad listovej hrdze, ktorá v minulosti výrazne zasiahla veľkú časť Strednej Ameriky. Menšie úrody znamenajú:
menej dostupnej kávy z konkrétneho pôvodu,
väčšiu konkurenciu medzi nákupcami,
a teda vyššie výkupné ceny pre farmárov, ktoré sa následne premietajú do ceny praženej kávy.
Rastúci dopyt: pije sa viac a kvalitnejšie
Ďalším motorom zdražovania je dopyt po káve:
v rozvinutých krajinách rastie záujem o výberovú kávu (specialty coffee), single origin a prémiové zmesi,
v rozvíjajúcich sa ekonomikách (Čína, India, juhovýchodná Ázia) pribúda ľudí, ktorí pijú kávu denne a navštevujú kaviarne,
domácnosti aj firmy investujú do automatických kávovarov, čo zvyšuje spotrebu kvalitnej zrnkovej kávy.
Viac ľudí chce lepšiu kávu, nielen lacnú instantnú. To tlačí hore ceny kvalitnej arabiky a výberových káv z menších farmárskych projektov a direct trade spoluprác.
Logistika a energie: káva cestuje cez polovicu planéty
Káva je typicky globálna komodita – pestuje sa v okolí rovníka, ale pije sa po celom svete. Do ceny sa tak premietajú:
náklady na prepravu kontajnerov po mori (v niektorých obdobiach výrazne stúpli),
cena palív a energií,
nedostatok pracovnej sily v prístavoch a logistike.
Samotné praženie kávy je energeticky náročný proces: pražiareň platí elektrinu alebo plyn, ktoré v posledných rokoch taktiež zdraželi. K tomu prirátajme dopravu od pražiarne na eshop, do kaviarne či supermarketu a je jasné, že logistika a energie majú v cene balíčka kávy stále väčší podiel.
Mzdy, náklady a inflácia
Tak ako v iných odvetviach, aj v kávovom svete rastú:
mzdy – zberači, pracovníci v spracovateľských staniciach, zamestnanci pražiarní, baristi, kuriéri,
náklady na obalový materiál – kvalitné sáčky s ventilom, krabičky, etikety,
nájomné a prevádzkové náklady kaviarní, skladov a eshopov.
To znamená, že aj keby cena zelenej kávy na burze stála, konečný produkt by pravdepodobne aj tak postupne zdražoval – káva nie je výnimkou v prostredí všeobecnej inflácie.
Špekulácie a kurz dolára
Cenu kávy ovplyvňujú aj:
špekulanti na komoditných trhoch, ktorí reagujú na správy o počasí, zásobách a očakávanej úrode,
kurz amerického dolára – káva sa obchoduje v USD, takže oslabenie eura či koruny automaticky zdraží dovoz.
Ak prídu správy o slabej úrode alebo extrémnom počasí, môžu špekulatívne nákupy vytiahnuť cenu nahor rýchlejšie, než by zodpovedalo samotnému fyzickému nedostatku zrna.
Čo to znamená pre kaviarne, eshopy a zákazníkov
Pre kaviarne a gastro prevádzky
Kaviarne čelia dvojitému tlaku:
rastú im vstupné náklady (kávové zrno, mlieko, energie, nájom),
zákazník však nie je ochotný akceptovať neobmedzené zdražovanie.
Typické reakcie:
postupné zvyšovanie cien nápojov,
úprava gramáže (menšie porcie koláčov, ale kvalitnejšie suroviny),
väčší dôraz na vernostné programy, aby sa hostia vracali,
opatrnejší výber kávových zmesí – tak, aby káva zostala chuťovo atraktívna, ale cenovo udržateľná.
Pre eshopy s kávou
Špecializované eshopy:
rozširujú portfólio o viac značiek a cenových úrovní (od prémiových po dostupnejšie zmesi),
vysvetľujú zákazníkom dôvody zdražovania – počasie, klíma, logistika, energie, mzdy,
ponúkajú výhodnejšie väčšie balenia a predplatné kávy, ktoré časť nákladov rozložia.
Pre zákazníka to znamená širšie možnosti – môže si vybrať výberovú kávu na špeciálne príležitosti, ale aj „každodennú“ zmes s výhodným pomerom cena/výkon.
Ako môže reagovať bežný spotrebiteľ
Aj keď ceny kávy rastú, existuje niekoľko možností, ako si kávu užiť a zbytočne nepreplácať:
Kupujte zrnkovú kávu a mlieť ju doma
– zrnková káva má lepší pomer ceny a kvality ako kapsule; čerstvé mletie navyše výrazne zlepší chuť.
Skúšajte rôzne pôvody a zmesi
– najdrahšia káva nemusí byť tá, čo vám chutí najviac; často nájdete veľmi slušné zmesi za nižšiu cenu, než stojí špičková single origin.
Využívajte väčšie balenia a predplatné
– kilo kávy býva výhodnejšie než viac menších balíkov; mnohé eshopy ponúkajú zľavy pri pravidelnom odbere.
Strážte si dávkovanie
– príliš veľká dávka do portafiltra alebo zbytočne silné espresso zvyšuje spotrebu; dobre nastavené espresso šetrí gramáž a pritom môže chutiť lepšie.
Investujte do vybavenia
– kvalitný mlynček a správne nastavený kávovar dokážu z priemernej kávy vytiahnuť maximum a ušetria peniaze za stále nové „zázračné“ zmesi.
Budúcnosť: bude káva ešte drahšia?
Odborníci sa zhodujú, že klimatické zmeny budú ďalej ovplyvňovať pestovanie kávy, najmä arabiky, ktorá je citlivejšia než robusta. V niektorých regiónoch bude potrebné:
vysádzať kávovníky vo vyšších nadmorských výškach,
hľadať odolnejšie odrody,
viac investovať do závlah, tieniacich stromov a ochrany plantáží.
To znamená vyššie náklady, ktoré sa skôr či neskôr premietnu do ceny. Na druhej strane rastie dôraz na:
férové ceny pre farmárov,
udržateľnosť a certifikácie,
priamy obchod (direct trade), ktorý môže časť reťazca zefektívniť.
Je pravdepodobné, že extrémne lacná káva „za pár centov“ bude čoraz vzácnejšia, zatiaľ čo kvalitná káva si udrží vyššiu, ale stabilnejšiu cenovú hladinu.
SEO kľúčové slová a frázy
V článku sú prirodzene obsiahnuté dôležité kľúčové slová:
stúpajúce ceny kávy, prečo káva zdražuje, cena kávy na burze, zdražovanie kávy, arabika a robusta, káva a inflácia, klimatické zmeny a káva, nedostatok kávy, drahá káva, budúcnosť ceny kávy, káva pre eshop, káva pre kaviareň, logistika a cena kávy, výberová káva, káva pre domácnosť.
Záver: stúpajúce ceny kávy ako príležitosť
Stúpajúce ceny kávy nie sú príjemná správa, môžu však byť príležitosťou zmeniť prístup ku káve:
namiesto množstva sa viac sústrediť na kvalitu a zážitok,
zaujímať sa o pôvod a prácu farmárov,
naučiť sa pripraviť kávu tak, aby každý šálok stál za to.
Či už prevádzkujete kaviareň, eshop s kávou, alebo si len doma vychutnávate espresso z automatu, pochopenie dôvodov, prečo káva zdražuje, vám pomôže lepšie plánovať nákupy, nastavovať ceny a vysvetliť zákazníkom, že za dobrým šálkom kávy sa dnes skrýva viac práce – a, žiaľ, aj vyššie náklady – než kedykoľvek predtým.